Saturday 9 July 2011

antara sengaja atau terlupa

p/s: sihat x hari ni?







bismillahirrahmanirrahim





alhamdulillah, sykukurku ke hadrat Ilahi atas segala nikmat yg masih diberikan kepadaku hingga ke saat ini. selawat dan salam ke atas kekasih ALLAH, penghulu anbiya', Rasulullah s.a.w. semoga penulisan kali ini diberkati dan mampu memberi ibrah dan manfaat walau hanya sedikit, ameen.








1. kawan





baru-baru ni tiba-tiba teringat cerita-cerita lama. bukan cerita yg dilakonkan oleh barisan pelakon handalan baik di layar perak mahupun di mana-mana.. tapi cerita saya sendiri. ini cerita tahun 2007. lebih tepat akhir tahun 2007. waktu tu join camping Ibadah In Camp dekat kem sri raudhah, gombak yg dianjurkan oleh Total Success Resources.





nak dijadikan cerita, Allah telah mentakdirkan saya demam waktu kat sana. bukan demam biasa-biasa. hari-hari terakhir, waktu org lain semua tgh smngt kemas-kemas.. saya masih di bilik sakit yg disediakan. sambil-sambil regain energy, saya sebenarnya turut sdg mengumpul smngt supaya dapat kemas baju2 kotor dan brg2 yg dibawa ke camping.





tiba-tiba, datang seorang kawan lalu offer utk kemaskan brg. wah! saya mestilah segankan. brg camping bukan mcm baju2 busuk kat rumah. tapi setelah dia nak jugak.. akhirnya saya benarkan juga. rasa terharu. katanya: waktu dia kat sekolah, dia dgn kawan-kawan dia mmg biasa saling tolong2 buat benda2 mcm ni. maknanya, kalau mereka memerlukan bantuan, akan ada antara mereka yg akan sanggup utk bantu. walaupun benda tu kdg2 tampak mustahilm mereka akan cuba sedaya upaya. dan dia bukanlah kawan saya sebenarnya pada ketika itu, tapi dia adalah junior saya. tapi kini kami kawan rapat hingga kini.








kadang-kadang kita manusia selalu mintak untk dianugerahkan kawan yg mcm ni, yg mcm tu.. mcm2lah. tapi sbenarnya kita tak sedar.. yg ALLAH mmg dag anugerahkan kawan yg mcm kita mintak.. entahla.. perasan atau tak.. entahla.. sengaja buat-buat x perasan atau terlupa untuk perasan yg ada kawan yg sangat baik di sekeliling kita. teringat, beberapa hari lepas ada baca buku nota classmate saya. dia tulis: syukur lebih susah berbanding sabar. hal ini kerana ketika kita ditimba musibah, rata-rata manusia masih boleh bersabar, namun amat menyedihkan.. apabila kita diberi nikmat oleh ALLAH, jarang sekali antara kita yg ingat untuk bersyukur.. sbb tulah semua yg asalnya indah dirasakan bagai racun[ceh! :P]





nota: mentang-mentang manusia berasal daripada perkata nasiya yg membawa maksud lupa.. habis smue benda nak lupa.. iish3~








2. nikmat





kita selalu sangka yg nikmat ALLAH ni berupa harta atau kejayaan dalam pelajaran dan yg seangkataan dengannya. tapi selalunya kita terlupa yg kalau 1 hari ni ALLAH takdirkan kaki kita untuk terperosok ke dalam lubang gara-gara tidak nampak juga adalah satu nikmat yg x terhingga.





baru-baru ni.. nak beli burger dgn adik.. jalan2.. sekali jatuh! mmglah. sakit dia sampai sekarang,, nak solat pun rasa.[ adakah sbb tak khsyu'? wallahua'lam]





kalau org yg x bersyukur.. apa sahaja yg berlaku.. semuanya salah org lain takpun salah ALLAH.. habistu.. bilanya die salah? ish3~ sama-samalah kita muhasabah diri.





bersyukurlah..











3. bulan syaa'ban.





bulan sya'ban dah nak masuk fasa pertengahan. ingat x? ke lupa jugak -_-''? baiklah, jadi untuk tatapan diri saya khususnya, ini ada sikit fadhilat-fadhilat bulan sya'ban.. walaupun da nak sampai ke fasa pertengahan.. sekurang-kurangnya belum habis lagi..,





" barangsiapa berpuasa sehari pada bulan sya'ban, diharamkan Allah tubuhnya dari api neraka. dia akan menjadi teman nabi ALLAH, nabi Yusuf di dalam syurga. diberi pahala oleh ALLAH seperti pahala nabi ALLAH, nabi Ayub dan nabi daud. jika dia sempurnakan puasanya sebulan bulan sya'ban, dimudahkan ALLAH atasnya sakratul maut dan ditollak[dilepaskan] daripadanya kegelapan di dalam kubur, dilepaskan daripada huru-hara munkar nakir, di tutup ALLAh keaibannya di hari kiamat dan diwajibkan syurga baginya." [hadeeth]








em.. walaupun banyak fadhilat pada bulan sya'ban ni.. diingatkan juga bahawa ada berita yg kurg baik..





Allah tidak akan mengampunkan dosa pada malam nisfu sy'ban enam orang:





1. org yg kekal minum arak


2. org yg derhaka kepada ibu bapa


3. org yg kekal dalam zina


4. org yg banyak berkelahi


5. org yg melakukan perjualannya dengan sumpah dusa


6. org yg memeperlakukan org supaya kelahi.











ok.. ini satu lagi fadhilat bulan sya'ban:





"Allah menjenguk dtg kepada semua makhluknya di malam nisfu sya'ban, maka diampunkan dosa sekalian makhluknya, kecuali org yg menyekutukan ALLAH atau org yg bermusuhan"





ok em. teringat satu tagline satu blogger ni. "hidup ini jangan benci membenci"--> kalau x silaplah.











banyak lagi.. fadhilat.. apa kata search sama2?














conclusion:





manusia ni selalu sangat ckp: terlupala.. inila.. itula.. yg sebenarnya hanya ALLAH sahaja yg tahu.. tapi cuba tany apada diri kita pada setiap kali kita hampir ckp terlupala and so on.. tanya: kita ni betul-betul terlupa ke atau sengaja terlupa? buat yg selalu terlupa.. kurg kan tgk perkara2 yg tak berfaedah/ kotor. jaga pemakanan. banyakkan baca qur'an.





saya pernah tusyen arab dgn seorang pakcik yg mmg pure arab. then, kami yg tusyen dgn dia ni semuanya x buat homework yg dia bagi. kami ckplah terlupa. lepastu dia ckp: JALLA MAN LA YASHU.. maksudnye.. ALLAH je yg x kan lupa. lepas tu die istighfar2.. sbb tahan marah. aha. saya kagumlah.





akhir sekali, kalau betul2 kita seorang yg pelupa, buatlah reminder.. cuba usaha sikit!!! kalau nak berjaya spm boleh pulun bagai nak rak... kalau nak tackle makwe/pakwe sanggup aja buat berjuta reminder.. kalau nak mcm2 bolej je usaha.. takkanlah nak capai cinta ALLAH x mampu nak usaha lebih sikit?

No comments: