Friday 5 November 2010

duduk sebentar untuk bercerita.

bismillahirrahmanirrahim.

sebenarnya saya ingat nak biar sahaja blog ini. tapi hari ini dapat seru pula untuk menulis. bukanlah penting sgt apa yg nak saya sampaikan. cuma apa yg terlintas di hati dan kalam hati saya sahaja.

tentang periksa. saya sebenarnya konon je target 8A+ supaya saya semangat belajar. sewaktu saya menduduki inal exam.. ALLAH telah menguji saya dengan pelbagai ujian.. saya terus tabah.. dan mohon agar hati saya terus tabah dan redha dengan segala yg ditetapkan olehNya.

apa-apapun.. alhamdulillah dan saya bersyukur dengan result yg saya dapat. walaupun skrg x banyak highest. hehe. saya berjaya buktikan bahawa addmath sebenarnya x susah sangat. +math perlukan perhatian dari kita sbb dia manja. jadi kena buat latihan banyak2. actually it is all about to understand the concept, then u will find yourself can do the addmath.

minggu exam.. mmg saya sedih je. tapi saya tahu setiap kesedihan yg datang ALLAH akan ganti dengan kegembiraan yg berganda-ganda kalau kita terus sabar. setakat ni bau tahu beberapa subjek sahaja. alhamdulillah addmath A-. saya biasa2 aja. x pandai mana. tapi saya akan cuba dan usaha bersungguhsungguh. minggu ni saya tahu saya akan dgr berita gembira sahaja.. sat lagi sampai waktu sejarah dengan seerah nak diserahkan.. saya mesti dok menangis je.. jangan tanya kenapa..


cerita kedua.

saya sekarang selalu bermain dengan perasaan. kalau saya nak harap semua org faham saya.. susahlah.. the best way is.. kita kena faham diri kita sendiri and make the best for ourselves. persembahkan yg terbaik utk ALLAH. kata kawan saya: kita mmg boleh berlakon baik depan manusia.. tetapi depan ALLAH tidak! kata kawan saya lagi: malaikat ALLAH tidak pernah lalai daripada mencatit.. hm.. sat saya baca ayat itu.. hati dok bergetar je.. sampai skrg.. kalau ingat bergetar hati.. itu baru malaikat.. yg ALLAH dok nampak je kita setiap masa?

ubah.berubah.diubah.mengubah.perubahan. semuanya memerlukan kepada keinginan seseorang itu kan? jadi.. konklusinya.. kita kena ada keinginan yg konkrit utk berubah.. dan sebab utk berubah kenalah betul kerana ALLAH bukan sebab lain.

kadang-kadang hati merungut. kenapa aku x boleh nak berubah. aku dah cuba sedaya upaya dan pelbagai lagi ungkitan yg di lafazkan oleh mulut yang hanya dipinjamkan oleh ALAH buat sementara ni.. sebenarnya.. apa-apa pun yang berlaku.. semuanya datang dari dari kita.. maksudnya.. kalau kita kena marah dengan parents.. mesti sbb kit aada buat salah atau apa2lah.. mcm tu jugaklah kita dengan ALLAH.. mungkin dalam masa kita nak berubah tu kita main2. tapi kita kena tahu yang ALLAH x kan bagi sesuatu ujian melainkan dengan kemampuan hamba2Nya. see.. x semua org mampu tanggung ujian yg kit atanggung.. setiap org istimewa..
rasalah bangga kerana ALLAH masih pandang kita.. ALLAH masih nak uji kita.. bersyukurlah jugak sebab kit amasih ada rasa nak rasa pahit dalam diuji..

dan yang paling penting kita kena tahu yang kita sorg je tahu siapa yg boleh mengubah kita... cepat teka siapa! haa.. ALLAHlah jawapannya.. hanya ALLAH yang boleh mengubah kita. ok ada analogi. cuba bayangkan... kita baru lepas exam.. pastu cikgu subjek pun bagilah kertas exam dgnmarkah sekali.. tiba2 dapat teruk.. jadi dengan siapa kita nak nego utk dpt markah tinggi sikit? dengan cikgu subjek tu lah kan? x kan dengan cikgu subjek lain pulak..

oklah nnti kalau ada masa.. saya tulis lagi~

No comments: