Tuesday 15 March 2011

musafir cinta

bismillahirrahmanirrahim.

hari ni 15 mac 2011.


SATU

minggu ni sangatlah busy. as i have to complete many tasks. the most important task is the FITRAH. the fitrah is in our hand. if we cant make it before the middle of april, then the fitrah will be the last for al-aminianz. i dont want to be the want who break the record.

what is fitrah?

fitrah is the formal name for al-amin bangi's school magazine. the one which still in the process is the 6th.

why dont i just make it simple?

because i dont want to make it just to fulfill the task given. i want to make the 6th fitrah something different. because i did realize that the magazine will act like an ambassador for the al-aminianz sometime. people will judge from there. it is not because of what people say but is is about the quality in us as a muslim ^_^

besides, i want to make people feel and appreciate how hard it is to make a school by doing the best in all aspects that satisfy all the JERI things.

jeng..jeng.jeng..

so, nantikanlah fitrah keluaran keenam ini dengan penuh kesabaran dan doa :)


DUA

saya ke jeram hari ni. tujuan utama adalah rahsia. sebelum berangkat pulang, saya singgah sebentar ke hira'. solat zohor di sana dan ziarah mereka. kata fatin naimah: muka saya x lekang dari senyuman sepanjang saya berada di sana. seronok berjumpa dengan mereka semua.

di samping itu, sempat saya mempromosikan barangan2 al-amin seperti bookmarke+heartbook second edition :)

pernahkah anda mengakhiri sesuatu temubual dengan doa rabithah? kami laluinya hari ini ^_^

sepanjang musafir saya bersama fatin naimah+aimi atiqah.. dapat saya rumuskan bahawa musafir kali ini lebih kepada musafir cinta. bukan kerana musafir ini menjejak cinta silang jantina tetapi musafir kali ini mengajar kami tentang mahabbatullah.

kami terus mentafsir. ah! bolehkah hati orang kami tafsir? wallahua'lam. salah seorang daripada kami tiba2 membuat persoalan ketika dalam perjalanan ke klcentral: sepanjang musafir kita hari ini.. x de satu pun kerja dakwah yg kita buat kan? kerja dakwah kepada orang sekeliling. adakah kami turut akan disoal oleh ALLAH walaupun kami hanya berjumpa dengan mereka buat masa x sampai satu jam? itupun terserempak kerana naik train sama2.. tapi kalau rujuk surah al-zalzalah ayat 7 dan 8... T_T

musafir cinta. kami semangat beratur untuk memasuki train ke ukm. dengan takdir ALLAH, kami melihat dengan mata kami yang pintu tarin itu tertutup tanpa kami sempat untuk masuk ke dalamnya. agak kecewa. hati kami terus dipujuk. kami menjadikan suasana lebih ceria supaya masing2 yg sudah kepenatan tidak bertambah penat apabila melihat train yg sarat dgn penumpang itu tadi berlalu pergi tanpa membawa kami bersama....

setiap perkara pasti ada hikmah. for the first time[ nota: nak jakun sikit].. kami dapat naik train yg baru yg mana dalamnya mcm kapal terbang. smart! ada tv. kerusi banyak! woah teruja. tambah teruja... sikap ithar yg sering diamalkan pada hari ini terbalas apabila salah seorang penumpang lelaki menawarkan tempat duduk kepada orang lain yg lebih memerlukan termasuklah kami bertiga.. seronok melihat pakcik tersebut ithar ^_^ train dari klcentral cukuplah padat... ouh! saya tinjau2 keadaan sekeliling. saya terpandang sesuatu. kemudian saya alihkan pandangan ke tempat lain. kemudian saya berpatah balik ke pandangan sebentar tadi. saya melihat salah seorang penumpang sedang baca wirid. ya ALLAH! fikirku.. lebih baik saya menghabiskan masa di dalam train ini dengan membaca al-ma'thurat..

sepanjang hari kami bermusafir.. saya melihat berbagai2 ragam. kenapa ya hampir semua org yg saya lihat muka mereka tampak suram dan sepertinya tidak enjoy dgn hidup... bagai hilang NUR..

berbagai2 kajian dan persoalan yg timbul pada hari ini.. seronok menggunakan akal untuk berfikir :)




TIGA

hari ni 15 MAC 2011. ulang tahun kelahiran ayah saya yg ke-55.. oh cepatnya masa berlalu. masih saya ingat saat saya masih kecil-kecil dahulu. saya sering bertanya keada parents saya.. tentang umur mereka. saya rasa bagai saya sedang berada di tempat mereka saat mereka bersusahpayah mendirikan sekolah. sewaktu umur yg begitu muda, mereka sudah melakukan pelbagai perkara yg tak dapat saya bayangkan.. bagaimana dengan saya?

ayah saya ini anak kedua. beliau sangatlah pemurah dan kuat bekerja. saya rasa terharu dan sayu je bila tgk ayah saya. ayah terlalu kuat bekerja sedangkan aku terlalu kuat leka dengan khayalan. oh!

ayah banyak memberi saya pelajaran walaupun secara tidak langsung. kalaulah diceritakan tentang ayah di ruangan ini.. rasanya tidak mampu kerana jasa dan pengorbanan ayah saya yg terlalu banyak.

khas untuk ayah: saya doakan agar ALLAH terus berikan kekuatan dan ketabahan buat ayah dalam memberi didikan dan membesarkan kami semua :) semoga ALLAH menaungi ayah dengan Rahmat dan Kasih sayangNya.. ameen :)

hari ni juga ulangtahun kelahiran masturina hafizah.. dan ada lagi sorg tapi x ingat siapa tapi dia gen 9 al-amin bangi. semoga ALLAH permudahkan urusan kalian semua~ ^_^



EMPAT

saya masih berharap saya dapat menunaikan UMRAH.. ya ALLAH, jemputlah aku ke rumahMU~



sampai di sahaja kali ini..

'ala kulli haal.. astaghfirullahal 'adzim.

ilal liqa'~

1 comment:

Durrah said...

'ber-kaca-mata' saya membaca. moga hari2 seterusnya juga penuh 'Ibrah!

ahabbakillahi min ajhili ahbabtini :)