Tuesday 30 November 2010

penangan nadwah.

[96 orang++ kader-kader du'at]

[First TBC: alhamdulillah semuanya memberi kerjasama yg sgt baik~]



[ilham hayaat, asma'a , syeba , faten nadhirah ]


[second & last TBC: seronok]



[variasi+kebersamaan murabbi2 musleh :) ]




bismillahirRahmanirRahim.






hari ni 1 disember. ulangtahun kelahiran abang saya, naufal. dia kini sedang melanjutkan pelajarannya di England. em, sudah 7 hari nadwah berakhir. jujur dari hati, memang saya sangat rindukan suasana nadwah, peserta-pesertanya dan murabbi-murabbi di sana. tetapi saya tahu saya harus akur yang kita tidak hanya menerima, tetapi kita juga harus memberi.





saya tidaklah pandai menyampaikan apa yang terbuku di hati sebagaimana teman2 nadwah saya yg lain lakukan. tapi saya akan cuba untuk berikan yang terbaik.






bermula dengan azam saya untuk nadwah kali ni: jadi low profile. bukan kerana tidak mahu kedepan. tetapi ada satu misi yang perlu saya laksanakan dalam masa saya menjadikan diri saya low profile. saya minta jasa baik adik-adik daripada al-amin untuk rahsiakan tentang diri saya iaitu eorang pelajar yg berumur 18 tahun dan seorang pelajar yg pernah menghafaz 30 juzu' al-Qur'an. bukan atas sebab yang tidak rasional, tetapi untuk kebaikan semua, inshaALLAH.






dengan takdir ALLAH, saya tersenarai dalam organisasi ajk induk: ajk program. berdebar juga. bekerja dengan org yang baru kenal. kata-kata daripada ustaz nizam masih saya ingat: program ini bergantung kepada antum semua. kalau antum pasif, maka pasiflah program ini. woah! makin berdebarlah saya.






program pertama yg saya harus handle adalah: TBC. kami handle dgn simple tapi inshaALLAH hasilnya luarbiasa[agaknya lah, hehe]. antara program lain yg dihandle oleh ajk induk: forum mpp, senaman pagi, tazkirah +etc.






salah 1 tips utk kita mudah menjalankan tugas dgn org lain adalah: rendahkan hati, bukan rendahkan diri. saya rasa senang sekali kerja dengan mereka. dari pengarah hinggalah ke ajk2 yg kecil.






walau banyak macam mana saya cerita, tetap sudah berlalu. tapi boleh dijadikan sebagai ibrah.







walaupun saya paling tua dalam kangan peserta.. tapi saya tetap rasa saya satu umur dengan mereka. dan saya rasa inilah program yang paling manis yang pernah saya join kerana tautannya terasa hingga kini. bukan setakat itu, saya rasakan seolah-olah kami sekolah rangkaian musleh sedang bersatu dan saling menguatkan antara satu sama lain. seperti yang telah dicoretkan ukhti faten nadhirah dalam blognya: kami seakan2 sudah lama berkenalan. sesungguhnya saya membenarkan statementnya.






untuk kali pertamanya, mpp MUSLEH diwujudkan. tapi, hingga sekarang keputusannya masih belum diketahui lagi. apa-apapun, saya sedang merangka aktiviti untuk MPP musleh. nnti bila sudah diishtiharkan, saya serahkan plan saya pada mereka.






sungguh, ukhuwwah itu bukan hanya terletak pada pertemuan, tetapi terletak pada ingatan seseorang terhadap saudaranya di dalam doanya. buat semua peserta nadwah, setiap kali bil akita rasa rindu pada ukhti2 kita, kita sama-sama doakan agar ALLAH sering pertemukan kita di atas jalan dakwah yang penuh barakah dan juga di Jannah ALLAH, inshaALLAH.





sungguhpun saya tua dari angka umur, tapi saya muda dari segi ilmu, iman dan amal~





harapan saya untuk semua peserta nadwah...




jangan kita berhenti utk terus keep intouch di tgh jalan. ukhuwwah fillah inshaALLAH akan kekal hingga ke akhirnya.










semoga berjaya semua~
anda semua tetap di hati saya, inshaALLAH :)

3 comments:

suraya0809 said...

salam...
ya, kita seperti sudah lama kenal...
ana juga rindukan saat nadwah.. hehehe,
moganya kita semua sentiasa dibawah naungan barakah-NYA dan rahmat-NYA dalam perjalanan dakwah ni.. ameeen

LOVE YOU ALL!

wassalam

Anonymous said...

huhu..k.nifah..awk buat ana lgi sayu bila baca post nie..rindu sgt2 kalian~ InsyaAllh & Ameen,Moga kita semua berjumpa di jln dakwah lagi ^_^

-N. Farhanas.

Anonymous said...

Apa yang posting bagus. Saya sangat suka membaca jenis atau artikel. Aku bisa? T menunggu untuk melihat apa yang orang lain katakan.