Tuesday 29 June 2010

banyak kalam

bismillahirRahmanirRahim..

sebetulnye ingin sekali aku bicarakan di ruangan ini pada saat ini tentang trip gue ke bandung selama 4 hari 3 malam. tetapi hati mengatakan tidak. satu trip saja sudah cukup membolehkan aku untuk berbasa-basi dalam dialek indonesia.. tapi x fasih mcm makla..

sebelum pergi, aku sedikit tawar hati sebenarnya.. kerana aku harus menguruskan persatuan, kelab dan juga rumah zikrul maut itu. tetapi takdir telah menentukan. aku cuba sebaik mungkin menguruskan semuanya walaupun jelas aku tidak melakukan dengan baik. oh! mungkin saja aku tidak dapat ikut serta ke rumah zikrul maut itu, tetapi aku sedikit bersyukur kerna kejadian di indonesia sudah cukup membuat aku zikr akan datangnya maut yang mana kejadian itu bukan buatan manusia semata2 seperti yang di al-amin itu.. tapi ini khas dri tuhan yang Maha Esa.

saat itu, aku baru sahaja selesai memilih telekung yang dipesan oleh sahabat baikku di al-amin.. aimi atiQah.. dan aku bersama mak ketika itu.. yang lain mengambil jalan masing2. musing2 melihat2 barang mungkin ada yang berkenan.. tiba2, terlihat beberapa org lari kepanikan dri tangga atas.. yang mana ketika itu aku di tingkat 3, dan bangunan shopping kompleks itu total ketinggiannya pas 7 tingkat. aku dan mak lantas blur. kami ke dalam sedikit ingin mengelakkan diri dri kecelakaan..

kerna saat itu, yg terhangat di indonesia adalah tentang ganasnya geng motor yang diketuai oleh sonata yang mana umurnya 20-an. oh sedih sekali! dan aku khuatir sekiranya yang sedang berlaku adalah pergaduhan yg melibatkan mereka.. ah pasti aja aku takut! kerna polisi di sana pun ada yg terbunuh bak kata tourist guide kamila.

saat itu aku ye2 je rasa bagai gempa bumi. aku rasa setakat di tapak kaki shj, lantas aku tergelak. ye2 je.. tiba2 terus rasa mcm gempa.. ahaha. kami terus ke menuju ke tingkat atas menggunakan lif. aku mula2 malas nak guna lif sbb saat mula2 sampai.. lif sgt penuh dan lama sgt nak tunggu. tapi2 dgn kehendak ALLAH, lif terbuka dalam masa beberapa saat shj. dan kami lan tas diberitahu sebenarnya mmg ada gempa bumi sdg berlaku tadi.

dan ini mmg dimuatkan dalam berta hangat di indonesia kerana sekala ritchernya setinggi 6.8. apa yg aku lihat saat itu.. semua manusia yg bersesak-sesakan dalam shopping kompleks terus berlari ketakutan ke luar bangunan. kereta berhon2.. gelabah semuanya takut mati. aku pun begitu juga.. terbit rasa gelisah. dalam sekelip mata kompleks jadi kosong. hanya kami dan kereta2 yang masih belum dapat keluar dari macet yg teruk dri tempat parkir di kompleks beli belah tu.

wartawan mengatakan, gempa berpusat di tijamis yg sgt berdekatan dengan banjar yg mana persantren miftahul huda al-azhar yang didirikan oleh dua pupu ayahku juga di situ.. alhamdulillah kami telah tukar jadual utk ke sana sehari lebih awal dri kejadian gempa itu berlaku. sebenarnya kami bercadang ke sana pada hari kejadian itu berlaku.. MAHA SUCI ALLAH!

dan antara yang kami bawa pulang adalah karya terbaru habiburrahman el-shirazy: BUMI CINTA yang berlatarkan russia.. agak menarik.. dan lebih matang karyanya mungkin.. bacalah senidri untuk mengetahui hasilnya. harganya di sana pas 50, 000 rupiah! murah banget. RM18 je. hehe tebalnya: >550 m/s rasanya. novelnya sedikit sebanyak telah menaikkan semangat utk diriku yang kelelahan dgn kemacetan di indonesia.. faham? aha.. cuba la translatekan.

ok.. mau tau lebih.. yah langsung aja temuin gue.. bisa face-to-face gitu~ labih enak ya? tapi ya kaum nisa' aja.. yg rijal bisa nanya kok sama adik serta abg gue.

wallahu a'lam..

dan sekarang apa yg aku fikirkan... bukan lagi indonesia.. tetapi hari khamis ini! MAHA SUCI ALLAH! AKU MEMINTA KEAMPUNAN DARIPADA-MU YA ALLAH!

Robbunaa Yusahhil!

No comments: