Wednesday 9 June 2010

rezeki

bismillahirRahmanirRahim..

mmg benar kata-kata orang bahawa terus hidup selepas subuh akan menjadikan rezeki kita murah.. ye.. indah sekali panorama waktu pagi ni.. sejuk.. bunyi2 burung.. udara pun bersih.. hidup ni jadi mcm x de masalah.. ceh hiperbola pulak..

post tentang kami pelajar al-amin ke MAPPIS telah saya buang mengenangkan apa yang telah dipesan oleh ili.. katanya jangan buat post pasal pingpong kat blog.. haha.. aku ckp inshaALLAH.. aku nekad utk buang je la.. semua tu dunia je.. sampai bila gelaran johan pingpong tu akan bertahan?.. hehe.. kita sendiri x tahu..

bercakap tentang rezeki..

mcm2 cerita yg boleh dibawa di sini.. meh ana bawa cerita tentang rezeki yg berlaku kepada kami di UNISEL sewaktu jambori amal islami..

1. handphone adik saya hilang. katanya ada salah faham sikit.

2. kami baru tahu yang semua acara berjalan serentak malam tu.. kelam kabut.. bayangkan yg
nasyid ada yg pidato, tilawah, hafazan, cerita. rezeki kami: cerita + hafazan perlu dihabiskan
malam tu jugak dalam keadaan kami yg x tng.. walaupun di kacamata org
ramai farhana+muneerah x mng.. tpi di kacamata saya mereka tetap mng.. farhana cerita
spontan.. juri kata dia dapat markah bonus byk.. tambahan semua yg hadir ketika itu tahu
farhana buat spontan.. tapi bkan rezeki untuk dapat top 3.. hehe
mgkin sbb terlupa konklusi? kita belajar kan.. ^_^

3. kami dapat tempat ketiga bola jaring. sewaktu majlis hadiah bola jaring, kami al-amin bangi
siap2 kemas barang ngan rumah tu. tiba2 banat hira' jeram kata kami mng tmpt ke2 tanpa
bertanding dgn bustaanul 'aariffin.. tapi mgkin judge tuka keputusan sbb kami x dtg tgk final..
bukan rezeki kami.. dptla tempat 3 balik.. semua tgk medal dgn penuh harapan.. x pe2..

4. nasyid mula2 kami x puas hati sbb kami tahu boleh buat jauh lebih baik tapi malam tu bukan
rezeki kami.. mgkin sbb ALLAH dah atur nak bagi kami mng semua esoknya.. kami time
nasyid cm terkejut sikit.. tapi berjaya habiskan nasyid sampai habis.. ye sebagaimana yg telah
kami cita2kan.. bukan kemenangan tetapi nak bawa ISLAM dan bersatu.. utk mengembalikan
ustaaziatul 'alam di muka bumi ini.

5. pingpong. saya demam gara2 resdung. dan rezeki saya pada hari itu.. saya berhasil
mendapatkan johan walaupun sebenarnya saya yakin dan percaya yang semua org teka naib
johan yg mng.. kata kawan saya.. rezeki saya...

6. takziah buat banin sbb x mng ape2.. tapi bagi kami antum mng kalau bersabar dan ambil iktibar.. mungkin ada sesuatu yg menyebabkan kita kalah?.. yuk fikir2kan.. pasti ada hikmahnya..

dan macam2 cerita lagi.......


mau ulas sedikit.. rezeki manusia.. telah ALLAH tetapkan sejak kita belum lahir kedunia lagi bersama2 dengan jodoh kita juga nraka/syurga kita.. bicara tentang rezeki saja sudah cukup untuk membuktikan ALLAH Maha Agung.. pernah tgk iklan susu enfagrow? mereka kata urat saraf otak yg tidak dihubungkan makin lama makin x aktif.. sbb tula kita bila berfikir x hebat. makanya sealukanlah buat diri kita duduk sebentar dan berfikir.. mereka yg berfikir sesaat labih hebat dri mereka yg bercakap tanpa berfikir walaupun org tersebut pandai.. hmm.. selagi ada otak dan akal.. yukla kita manfaatkan.. utk siapa lagi.. utk diri sendiri, bangsa kita, agama kita...

SEMOGA KITA SEMUA TIDAK TERGOLONG DALAM GOLONGAN YG DITANYA: APAKAH KAMU TIDAK BERFIKIR/ APAKAH KAMU TIDAK BERAQAL?

berfikir bisa menjadikan dunia kita indah dengan izin ALLAH..


wallahu a'lam.. semoga ketemu lagi..


p/s: minggu depan saya ada pertandingan hafazan.. doakan ye~

No comments: