Friday 13 August 2010

saya dan minggu ini.

bismillahirrahmanirrahim.

di tgh2 kesibukan.. alhamdulillah, dapat juga cari masa untuk tulis blog. inipun dah hari sabtu. hari ni hari keempat puasa. jadi, apa macam? ada ok? ahamdulillah.

tahun ini mmg ramadhan saya lain dari yang lain. kenapa? sebabnya.. pagi 1 ramadhan lagi saya sudah di dtgkan ujian yang agak berat.. tapi kalau kita buka minda dan lapangkan dada.. ujian yg berat tadi boleh je jadi ujian yang keciiiiik sgt.. inshaALLAH.

waktu tu saya tgh sedikit bengang.. tapi senyap je. saya tahu ini mesti ALLAH nak tegur saya. ALLAH dtgkan kawan saya yang memecahkan spek saya di bawah kesedaran dia. waktu tu hati mmg bergetar.. tap ialhamdulillah, saya berjaya mengawal emosi saya. saya pun tidak percaya.
kita kena ingat.. barang yang ada pada kita bukannya milik kita selama-lamanya.. tetapi pinjaman sementara daripada ALLAH. saya sentiasa ckp pada diri saya.. kalau duit hilang ke ape ke.. : ALLAH nak ingat kan kita supaya sentiasa infaq.. harta yg kita miliki bukan milik kita seorang.. milik bersama.. sbb tulah kena share.. bukankah sharing itu caring? ummat muslimin yg dilanda ujian di luar sana..: berbuka apakah mereka semalam? sahur apakah mereka pagi tadi? ya ALLAH, Kau permudahkanlah urusan mereka dan Kau tabahkanlah hati mereka.

2 minggu straight ini, saya meminta 3 nasihat dari murabbi saya. murabbi 1: naqibah saya: 1 perkataan je: HAMMASAH! murabbi 2: mlmh norlida: pnjg sikit.. : sesungguhnya janji ALLAH Maha Benar + ALLAH melihat setiap apa yang kita lakukan.. dan ALLAH akan pasti aka memberi ganjaran(waktu dapat, saya tersentak sikit sbb nasihat yg mlmh bagi adalah nasihat yg sering saya ckp dkt org.. itulah manusia.. sering terlupa.). murabbi : kalau betul nak buang sifat mazmumah dari dalam diri, buang betul2.. jangan tinggalkan sikitpun serpihan.. sbb serpihan yg tertinggal sedikit itulah yang akan membusuk di dalam hati kita..

terima kasih murabbi!

abang saya pula memberi nasihat: ramadhan: tidak ada yang akan mendahuluiku dalam menuju Tuhan yang Maha Penyayang. inshaALLAH saya jadikan ini sebagai prinsip saya ketika beramal.

dalam kesibukan menikmati ramadhan inilah... saya tidak pernah lupa untuk jalankan tanggungjawab sebagai kepimpinan sekolah. setiap hari di hadapan komputer.. menulis artikel.. mengedit bahan2.. selaraskan USB dan file biro.. dan membina peribadi setiap dari kami..

sebagai pemimpin.. kita harus sentiasa semangat dan terinspire supaya anak2 buah kita juga begitu.. dalam pada nak jadi org yg begini.. 1 tips yg mudah utk tetap istiqamah..: LETAKKANLAH ALLAH DI HADAPAN!.

bulan ramadhan ni jugaklah.. saya banyak tadabbur ayat al-Quran. seronok juga. dan antara ayat yg cukup memujuk hati saya untuk terus gagah beramal: surah ar-rum: ayat 15.

minggu ini saya sedikit mengantuk. tetapi tidak tidur dalam kelas. kecuali sewaktu sedang menjawab kertas periksa bahasa melayu.. mmg ngantuk sungguh sampai siap mimpi2.. haih.. teruk betulla~ habis kertas jawapan.. conteng2(tp x bykla). padahal malam sblum tu la satu2nya hari saya tidur awal minggu ini.. musykil2.

saya sebetulnya nak mengadakan program untuk anak2 remaja [erempuan di desa al-amin. mmg tidak disuruh oleh makcik2 serta pakcik2. tetapi kan ALLAH dah suruh.. ALLAH suruh kita lakukan amar ma'ruf nahi munkar. apa yang saya dapati jiwa remaja sekarang tidak lagi sekental jiwa remaja dahulu. jadi sebagai permulaan.. saya harus bersama membina peribadi saya dan mereka. antara sbb yg membuat saya lebih smngt nak berprogram: saya kata pada diri saya: haih.. kat sekolah sibuk bina org lain.. tapi ahli qaryah sendiri dilupakan.. bukankah org di sekeliling kita adalah tanggung jawab kita? ya! setiap org di sekeliling kita adalah tanggungjawab kita bersama!

tetapi sedikit kesusahan yg saya alami.. waktu hendak bertadarrus sahaja.. saya mesti terlepas sbb saya tertidur.. bangun2 sudah lewat. sedih betul.. tetapi saya x pernah putus asa. saya tahu ALLAH nak tgk sejauh mana keinginan saya ingin berprogram. jadi hari ni saya akan cuba utk pastikan saya tidak tertidur lagi! saayan!

kerja rumah! sungguhlah best! hehehe.. bagi tanak membuatkan fikiran saya terasa berat.. sya kenala rasa setiap yg saya lalui adalah sebagai salah 1 wasilah tarbiyyah.. mmg indah dalam pahit! saya teringat 1 analogi: cuba letak sesudu garam dalam cawan yg terisi air dan kacau. lepas tu rasa. apa yg kita rasa? masin kan? lepas tu letak pulak sesudu garam dalam satu mangkuk yang berisi air jugak.. mcm biasa.. rasa. apa yg kita rasa? tetap masin tetapi kurg. kemudian letak pula sesudu garam di dalam air sungai yg mengalir.. apa yg kita rasa? x rasa apa2 bukan?.. jadi jika kita ada masalah janganlah kita terlalu sempitkan jiwa kita.. jadikanlah jiwa kita besar. lebih besar. lebih berpengaruh dari masalah yg kita hadapi.. jika terlalu ingin melayan masalah kita je.. bila masa kita nak jadi pendengar yg baik kepada org lain?

ish3.

p/s: saya mintak maaf sgt2 dekat mlmh norlida sbb x buat2 lagi oral. saya tahu mlmh sgtlah bengang.. tapi mlmh sabar je..

semoga ramadhan kali ini lebih bermakna~

wallahu a'lam.

ROBBUNAA YUQAWWIY WAROBBUNAA YUSAHHIL! ALLAHUMMA AMEEN(3x).

sodaqallahul a'dzim~

tutup blog.

teeet~

^_^

No comments: