Friday 12 August 2011

12 Ramadhan 1412 H

bismillahirrahmanirrahim...

dari 9 Ramadhan sehinggalah kepada 11 ramadhan, tiada post. bukan tiada isu yang ingin dikongsikan bersama, tetapi terdapat sedikit kekangan masa. ceh ceh ceh.. ayat skema2 sikit, bahasa ibunda kan? hubbul watoni minall iman~ "cintakan tanah air adalah sebahagian daripada iman"


sepanjang range hari yang tidak saya selitkan post di blog ini, banyak sangat perkara yang berlaku.. jomlah baca :)


PERIKSA GERAK GEMPUR

mula-mula sekolah announce gerak gempur spm mula 15 Ogos 2011.. dan dan, dah 5 paper dah saya ambil iaitu BM esei, BI esei, Ekonomi Kertas 1+2 dgn BAT1 walaupun belum lagi tarikh 15 ogos.. apa-apa pun segala puji bagi ALLAH sebab mengurniakan saya kesedaran untuk belajar.. haiya.. malu betull... siapa yg nak ambil spm ni? saya ke tuhan? -_-'' hehe.. minggu ni ekonomi je. lepas ni straight terus sampai hari second terakhir sekolah waktu ramadhan.. straight tu.. tolak sabtu , ahad dgn nuzul qur'an..

isnin ni paper BM1+BAT2. huuuuu.. ok lagi ni... tgk hari selasa punye.. rasa nak menjerit je.. nota: hanya org yg malas belajar je yg akan ckp mcm ni.. siapa? sayalah -_-''... selasa kami akan ambil paper sejarah esei+addmath paper 2.. gempak x? bak kata jah.. bukan setakat beruban, botak terus kepala~ hehehe.. jadi saya mmg kena manfaatkan sabtu ahad ni betul2, otherwise i'm to plan myself towards fail.

nak kongsi berita gembira sikit... tapi saya harap sangat yg saya tak riya'.. bismillah.kertas ekonomi objektif.. saya dah tahu markah... kalau x silap.. saya dapat full.. hamdalah~ saya senyum je.. yg kertas dua pulak... saya sempat buat ulangkaji guna kertas spm tahun 2005.. itupun sempat bahagian A je.. bahagian B x tgk.... alih-alih, mlmh guna soalan tahun 2005.. ya ALLAH terima kasih ya ALLAH... saya x hafal jawapan.. saya fahamkan.. dan sekali lagi syukur kepada ALLAH sebab selama ni saya x pernah confident utk dpt ekonomi A+.. bagi saya.. A- pun ok je.. huhu... tapi dekat2 nak periksa ni, ALLAH kurniakan kefahaman.. rupanya ekonomi x susah mana.. cuma kena faham je~

utk gerak gempur ni, kami susun ikut no giliran.. woah!! saya duduk depan sekali.. -_-'' betul-betul depan papan.. selama ni saya suka duduk di belakang sebabnya saya suka tgk suasana tenang+suasana org jawab periksa.. selain tu, saya boleh buat mcm2..kalau duduk belakang.. tapi saya tak menirulaaaaaaa



NAHAS JALAN RAYA

kelmarin iaitu bersamaan dengan 10 ogos/ 10 Ramadhan, sahabat sekelas saya ketika di tingkatan 4 al-amin bangi telah terlibat dengan satu nahas jalan raya. Pada ketika itu, dia sedang memandu kereta kancil yg mana selain dia, turut memuatkan 3 org yg lain di dalam kereta tersebut. memang, malang tidak berbau, sahabat saya ini, rahangnya patah manakala org yg duduk dibelakangnya masuk ICU.. dahsyat x? sementara lagi dua org penumpang tidak mengalami apa-apa kecederaan serius.

cuba teka dia accident dengan apa sampai jadi mcm tu? dia accident dgn bas sekolah!! dahsyat tak? bas sekolah jumpa dengan kereta kancilll.. bila org tanya mcm mana boleh accident, diorg jawab diorg tak ingat... ini semua kuasa tuhan.. menunjukkan betapa ALLAH boleh menghancurkan kita dalam sekelip mata je.. wahai org-orang yang beriman, silalah ambil ibrah.. ALLAH bukan setakat boleh buat org accident je.. tapi semua ALLAH boleh buat..



HIKMAH RM1.50

tadi, before balik rumah after tarawih dekat surau sekolah al-amin, saya ingat nak beli air tin dekat mesin vanding[kot?], teng0k2... mesin tu x hidup.. mungkin kena panah petir waktu ribut[hiperbola] petang tadi kot... sedih sebenarnya.. lepas tu gi intai2 kedai mini mart kat bawah nun.. dah tutup -_-''.. tak de rezeki hari ni~ tiba-tiba nampak ariffah dengan fatimah.. mereka sedang menunggu untuk diambil pulang. tak lama lepas tu, fatimah balik. tinggallah say adengan ariffah. memandangkan ariffah ni perempuan dan rumah saya sebelah sekolah je.. x pelah, saya temankan.. saya tanya dia dah call ke? die jawab belum... saya katala: awak ni lawakla.. macam mana org nak ambil awak.. mana tahu terlupa ke... rupa-rupanya dia takde duit nak call.. saya fikir kejap. duit syiling saya semuanya 50 sen.. ade 3 keping.. kalau buat call rugi.. sebab die telan habis walaupun kita baru guna x sampai 50 sen.. takpelah.. kasi je lah.. lepas die balik.. say apun balik rumah.. tgk2 semua dah gelap, pintu dah kunci.. alamak.. tulah dok teman org sendiri terkunci.. tekan loceng, bagi salam.. no reaction.. sedih.. nampak gaya kalau x de org bukak jugak, kenala iktikaf dekat surau sekolah... tiba2 teringat duit syiling yg masih berbaki RM1 dekat poket seluar.. rasa kelakar.. rumah dekat je tapi still kena guna public phone utk masuk rumah.. haha.. saya call adik saya yg azzam. ALLAH! dekat serdang pergi iktikaf.. call anas.. ha.. alhamdulillah x syahid lagi budak ni. akhirnya dapatla jugak saya masuk rumah...

inilah hikmahnya mesin air tu rosak jap.. sebab kalau saya berjaya beli, nescaya saya dah takde duit lain dah waktu tu...



PROGRAM PENGURUSAN DIRI ANJURAN QN


QN? apa tu? QN tu adalah singkatan bagi group usrah form 1 di sekolah kami.. nama penuhnya: Kafilatunnajah iaitu Kafilah penyelamat yang mana group kami bertemakan saling menyelamatkan antara satu sama lain. macam tula..utk bulan ramadhan ni, setiap minggun kami akan adakan program untuk adik-adik form 1. minggu first hari tu, kami buat klinik tajwid.. supaya mereka dan kami sendiri dapat membaguskan lagi bacaan al-Qur'an kami.. minggu ni kami buat Pengurusan Diri yang mana kami buat explorace yang mengandungi checkpoint yang berunsurkan elemen2 pengurusan diri seperti basuh baju, basuh pinggan, lipat baju, gosok baju, kemas bilik. haaa.. agak-agak best tak?

saya jaga checkpoint basuh baju.. cubala ajar cara-cara basuh baju manual.. aplikasi ilmu waktu duduk berkampung kat hira' selama 2 tahun dulu... mula2 tu duk ajar kumpulan pertama.. saya semangat. macam2 info saya kasi.. lepas tu makin lama makin sikit sbb penat dah.. haha..

apa-apa pun kami harap agar ALLAh redha dengan program yg kami buat ni.. ameeeeen~



ULANG TAHUN KELAHIRAN

haa.. birthday siapa agak-agak? ok.. birthday saya lah.. menjelang 12 ramadhan 1412H.. hari ni lahkan.. saya meningkat 20 tahun.. woaw. tua dah rupanye saya ni.. aish~ hehehe.. bak kata muneerah: kak hanifah ni tiap-tiap hari birthday die... hehehe.. itu org yg jeles namanya.. sebab saya asik-asik dapat hadiah.. yg bestnye, hari ramai sangat birthday org lain sekali.. kak maryam syakirah, raiyan zain daaaaaan adik usrah saya insyirah... kesian dia... ALLAH takdirkan kebetulan ramai antara ahli usrah kami ni terlupa birthday die.. aiya.. teruk3. tapi saya dan ruwaidah terus pergi pejabat beli buku majalah Gen-Q yg keluaran latest punye,, isu 2.. tajuk die: cinta/cita-cita...kami hadiahkan dekat die.. haa.. dekat sekolah jual murah while at the same time boleh menyumbang.. eh? pelik3.. macam mana dapat murah dripada harga pasaran biasa.. tapi boleh menyumbang utk sekolah pulak? haa.. tu dia! mestilah sebab supplier buku tu kasi lagi murah dripada harga yg sekolah jual dekat kami... dekat^_^

eh.. daripada ulangtahun kelahiran boleh jadi promote majalah Gen Q pulakk


PROMOSI

esok 13 Ramadhan 1412 H ataupun bersamaan dengan hari sabtu 13 ogos... ada ni.. ada ifthar perdana dekat surau sekolah jomlah ramai2 datang.. ada solat hajat utk upsr, pmr dan spm... ada ifthar. ada peluang utk rapatkan silaturrahim baik sesama pelajar, senior, junior mahupun dengan guru-guru dan ibu bapa.. p/s: bukan antara banin dan banat ye :P



oklah tu jelah kot.. saya nak pergi study, tilawah dan macam2 lagi.. tolong ye doakan saya najah[success] fil imtihan ye~ saya mahukan biasiswa. saya mahukan ilmu. saya mahukan yg terbaik utk saya, ALLAH dan Islam~

No comments: